Virtual reality

Virtual reality: hoe start je ermee?

Door Anne van Gastel-Firet – 4 juli 2017

Virtual reality wordt steeds vaker ingezet in het onderwijs. Bijvoorbeeld om virtueel op schoolreis te gaan of om de ’s-Werelds mooiste koraalrif van dichtbij te bekijken. In dit artikel geven we concrete tips om er zelf mee aan de slag te gaan. Waar vind je bijvoorbeeld geschikt lesmateriaal? En waar koop je die brillen?

‘Met deze bril kan ik de hele omgeving bekijken. Je gaat er meer in op en ziet meer details.’ Dustin Dijkstra is docent aardrijkskunde op het dr. Aletta Jacobs College in Hoogezand en vertelt aan het Dagblad van het Noorden hoe hij met zijn leerlingen de hele wereld bezoekt met behulp van virtual reality. Zijn mobieltje heeft hij in de plastic houder van een VR-bril geschoven, waar hij tijdens zijn lessen regelmatig van gebruikmaakt. Zo liet hij leerlingen afdalen in een vulkaan: naast de krater zagen ze ook de magmahaard en alle gesteenten. ‘Leerlingen komen op plekken waar ze anders niet komen en verbinden zo het leren in de klas met de wereld van buiten’, aldus Dijkstra tegen het dagblad.

Virtual reality in de klas

Robin de Lange doet onderzoek naar virtual reality in het onderwijs: ‘Ik denk dat virtual reality kan helpen om de wereld een stukje beter te begrijpen. Je brengt theorie en praktijk dichter bij elkaar.’ Zo kan bijvoorbeeld een biologieles over koraalrif tot leven komen met virtual reality. Leerlingen observeren de dieren in het rif en beantwoorden daar vragen over. ‘Met een VR-bril bezoek je plekken waar je anders niet komt, dat is echt cool,’ aldus de Duitse leerling Joel.

Is er al virtual reality lesmateriaal beschikbaar?

Volgens De Lange is de beschikbare software in didactisch opzicht vaak nog niet erg goed. De grootste uitdaging ligt dan ook in de ontwikkeling van goede educatieve inhoud en inbedding in bestaande lesprogramma’s. ‘Maar er zijn al docenten die succesvol virtual reality toepassen,’ zegt hij. ‘Ze bouwen een les rond de VR-ervaring en verbinden op die manier de lesstof met die specifieke context.’

Stappenplan: starten met virtual reality

Om met VR in de klas aan de slag te gaan, heb je niet veel nodig. Met een VR-bril en enkele interessante apps kom je al een heel eind. We zetten de stappen voor je op een rijtje:

1. Schaf een VR-bril aan
Een VR-bril is gemakkelijk aan te schaffen. Begin je zoektocht in ieder geval online, het is dan gemakkelijker om verschillende brillen met elkaar te vergelijken. Je kunt natuurlijk een Oculus Rift kopen voor bijna achthonderd euro, maar met een kartonnen VR-bril ben je een stuk goedkoper uit: ze zijn er vanaf zes euro en werken prima. En het leuke is: je zet ze zelf in elkaar, op YouTube vind je heel wat tutorials.

2. Download Google Cardboard
Koop je een kartonnen VR-bril? Dan heb je Google Cardboard nodig. Hierbij horen diverse apps, zoals Google Earth en Sites, waarmee je bijvoorbeeld een bezoek brengt aan Versailles. Kunstwerken bekijk je met Expositie. En geef je biologie? Dan is Anatomyouinteressant: met deze app kun je het menselijk lichaam van dichterbij bekijken.

3. Bedenk hoe je VR wilt inzetten in de klas.
Is virtual reality slechts een klein onderdeel van je les of bouw je juist een complete les eromheen? Per vak en doelstelling zijn er diverse mogelijkheden. Laat je vooral ook inspireren door de vele beschikbare apps. Want hoewel er nog niet veel lesmateriaal beschikbaar is, zijn er toch veel handige programma’s waarmee je zo aan de slag kunt. Zo is het mogelijk om een vluchtelingenkamp te bekijken. Excursies naar bijzondere bestemmingen organiseer je met Google Expeditions. Ook leuk is Tiltbrush: een programma waarmee je 3D-tekeningen kunt maken.

https://www.onderwijsvanmorgen.nl/virtual-reality-hoe-start-ermee/

Virtual Reality in de klas

Wat is het eigenlijk?

Virtual Reality is op dit moment bezig aan een grote opmars. Of eigenlijk: opnieuwbezig aan een grote opmars. Al sinds er computers bestaan is er het idee dat er ooit een virtuele wereld komt waar je écht in kunt lopen en bewegen, zodat digitaal en analoog helemaal samensmelten. Misschien ken je Second Life nog, waarvan bij oprichting gedacht werd dat het de wereld echt ging veranderen. Na een korte hype werd het daarna weer rustig rond virtual reality, tot grote partijen als Google en Facebook zich er sinds een tijdje mee bezig zijn gaan houden.

De belofte van Virtual Reality in de klas

Als je de hype van dit moment mag geloven rond Virtual Reality gaat het de wereld flink veranderen, en dat begint dan misschien wel als eerste in het onderwijs. Door Virtual Reality kun je namelijk in een lokaal blijven zitten, maar vanuit daar de hele wereld over reizen. Uitstapjes in de jungle met gorilla’s , lopen tussen dinosaurussen of een ruimte reis maken. Elk voorbeeld belooft veel mogelijkheden.

En denk ook eens aan gepersonaliseerd leren! Stel je voor dat elke leerling in zijn eigen persoonlijke klaslokaal kan zitten en uitleg op de beste manier krijgt. Flipping the classroom, maar dan levensecht… Of face-to-face contact hebben met leerlingen in andere landen, en op die manier talen oefenen. Experts stellen op dit moment dat we voor een grote doorbraak staan, waarbij Virtual Reality gaat zorgen voor een grote verandering in ons leven. Zoals internet ons idee over kennis heeft veranderd, zo zal Virtual Reality ons idee over ervaringen veranderen.

Kanttekeningen

Virtual Reality belooft dus veel voor het onderwijs, maar is dit ook allemaal mogelijk? En vooral: is het ook allemaal wenselijk? Want er zijn ook veel kanttekeningen te plaatsen bij het toekomstige gebruik van Virtual Reality. In theorie zou een docent niet meer nodig zijn. En als je nog verder denkt, waarom gaan leerlingen überhaupt nog naar school als ze ook door middel van deze bril in een lokaal kunnen zitten?

Daarnaast kan de ervaring met Virtual Reality ook de echte werkelijkheid veranderen. Het voelt namelijk ‘echt’, en dat betekend dat er daardoor geen verschil meer is tussen echte werkelijkheid en de virtuele wereld. Dit wordt als een van de voordelen gezien, maar kan net zo goed negatief zijn.

Praktische toepassingen

Maar goed, zoals bij elke nieuwe ontwikkeling: het is altijd goed om kritisch te zijn. Hieronder nog een aantal interessante voorbeelden om direct gebruik te maken van Virtual Reality in de les! Het enige wat je er voor nodig hebt is een Google Cardboard en leerlingen met smartphones. Inspiratie nodig? Kijk dan op Unimersiv, een website met een groot aanbod aan apps en spellen om in de klas te gebruiken.

https://www.vernieuwenderwijs.nl/virtual-reality-in-de-klas/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: